КОМБІНОВАНА МОДЕЛЬ ПІДТРИМКИ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ ЩОДО ПРІОРИТЕ-ТІВ РОЗВИТКУ МЕРЕЖІ АВТОМОБІЛЬНИХ ТУНЕЛІВ КИЄВА

Автор(и)

  • Геннадій Гайко Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0002-4263-5958
  • Іван Назаренко Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0002-1888-3687
  • Ілля Савченко Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0002-0921-5425

DOI:

https://doi.org/10.32347/tb.2024-40.0305

Ключові слова:

міський сталий розвиток, кліматична нейтральність, планування транспортної інфраструктури, автомобільні тунелі, системний аналіз

Анотація

Проведено аналіз можливостей зниження кліматичних (екологічних), техно-генних та безпекових ризиків у транспортній інфраструктурі міста Києва в разі будівництва системи автомобільних тунелів, передбачених у Генеральному плані м. Києва. При цьому клю-чові структурно-функціональні фактори впливу включали: тип забудови в районі потенційного тунелю, фактор середмістя, щільність населення, щоденний маятниковий рух, щільність ма-гістральної мережі, середню швидкість руху в години пік, наземну зв’язаність кінців (порталів) тунелів автошляхами, пропускну здатність автомобільних доріг, ступінь критичності об’єкту транспортної інфраструктури, вразливість внаслідок воєнних атак або терактів. У дослі-дженні був застосований модифікований метод морфологічного аналізу, який враховував групи кліматичних (екологічних) та техногенних ризиків, а також воєнних (терористичних) загроз. З урахуванням цього побудовано модель підтримки прийняття рішень щодо визначення пріори-тетності та ранжування (доцільної черговості) будівництва тунелів. Крім того, було запропо-новано комбінування процесу морфологічного аналізу з методом аналізу ієрархій, що забезпе-чило альтернативні точки зору з дещо іншим рейтингом тунелів порівняно з базовою моделлю у відповідності до заданої пріоритетності (ваги) того чи іншого ризику при прийнятті рішень. Цей підхід може бути корисним для розвитку транспортної політики з метою наближення до кліматичної нейтральності великих міст, а також для максимального захисту міської транс-портної інфраструктури в умовах воєнних загроз.
Використовуючи отримані в роботі системні інструменти та комбіновані моделі, міська спільнота може стати безпечнішою та стійкішою, керуючи транспортною політикою на засадах системного підходу та багатокритеріального аналізу факторів впливу.

Посилання

  1. Shlomo, A. (2023). Urban expansion: theory, evidence and practice. Buildings & Cities, 4 (1), 124–138. https://doi.org/10.5334/bc.348
  2. Radomska, M., Ratushnyuk, L., Yaroshenko, D., Yarokhmedova, I., Guz, V., Melnychenko V. (2023). Сomparative analysis of strategies for adaptation of urban areas to climate changes. Техніка будівництва, 2 (39), 50–58. https://doi.org/10.32347/tb.2023.2-39.0201
  3. Pankratova, N.D., Haiko, H.I., Savchenko, I.O. (2020). Rozvytok pidzemnoii urbanistyky iak systemy alternatyvnykh proiektnykh konfiguratsii. Kyiv: Naukova dumka, 134. {In Ukraini-an}
  4. Underground Engineering for Sustainable Urban Development; Gilbert, P. et al. (Eds.) (2013). Washington: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/14670
  5. Vähäaho, I. (2014). Underground space planning in Helsinki. Journal of Rock Mechanics and Geotechnical Engineering, 6 (5), 387–398. https://doi.org/10.1016/j.jrmge.2014.05.005
  6. Heneralnyi plan mista Kyieva. Osnovni polozhennia (Proiekt), Kyiv. Available at: https://www.slideshare.net/andrewvodianyi/ss-230454864. {In Ukrainian}
  7. Zakharchenko, P.V., Haiko, H.I. (2015). Prohnoz rozvytku infrastruktury Kyieva v korotko-terminovii perspektyvi. Persha mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia “Rehionalna polityka: zakonodavcha polityka i praktychna realizatsiia”. Kyiv: KNUBA, 25–33. {In Ukrainian}
  8. Haiko, H.I., Zakharchenko, P.V. (2016). Perspektyvy buduvannia tunelnykh perekhodiv Dnipra. Pidvodni tekhnolohii, 4, 72–79. https://repositary.knuba.edu.ua/handle/987654321/817 {In Ukrainian}
  9. Zgurovsky, M.Z., Pankratova, N.D. (2007). System analysis: Theory and Applications. Springer, 475.
  10. Zeiler, W. (2018). Morphology in conceptual building design. Technological Forecasting and Social Change, 126, 102–115. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.06.012.
  11. Ritchey, T. (2018). General morphological analysis as a basic scientific modelling method. Technological Forecasting and Social Change, 126, 81–91. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.05.027
  12. Pankratova, N., Haiko, H., Savchenko, I. (2024). Modeling the Underground Infrastructure of Urban Environments. A Systematic Approach. The Urban Book Series, Springer, 256. https://doi.org/10.1007/978-3-031-47522-1
  13. Haiko, H., Savchenko, I.; Zgurovsky, M., Pankratova, N. (Eds.) (2022). Assessing territories for urban underground objects using morphological analysis-based model. System Analysis & Intelligent Computing. Springer, 93–113. https://doi.org/10.1007/978-3-030-94910-5_6.
  14. Pankratova, N.D., Savchenko, I.O. (2015). Morfolohichnyi analiz. Problemy, teoriia, zasto-suvannia. Navchalnyi posibnyk. Kyiv: Naukova dumka, 245. {In Ukrainian}
  15. Proiektuvannia miskykh terytorii: pidruchnyk: u 2 ch. Ch. 1; Semenov, V.T., Lynnyk, I.E. (Eds.) (2018). Kharkiv: KhNUMH im. O. M. Beketova, 449. {In Ukrainian}
  16. Nazarenko, I., Dedov, O., Bernyk, I., Bondarenko, A., Zapryvoda, A., Nazarenko, M. et. al.; Nazarenko, I. (Ed.) (2021). Assessment of the current state of parameters and operating modes of technological technical systems. Dynamic processes in technological technical systems. Kharkiv: РС ТЕСHNOLOGY СЕNTЕR, 3-13. https://doi.org/10.15587/978-617-7319-49-7
  17. Saaty, T.L. (2008). Decision making with the analytic hierarchy process. International Journal of Services Sciences, 1 (1), 83–98. http://doi.org/10.1504/IJSSCI.2008.017590
  18. Saaty, T.L., De Paola, P. (2017). Rethinking design and urban planning for the cities of the future. Buildings, 7 (3), 76. https://doi.org/10.3390/buildings7030076.
  19. Pankratova, N.D., Nedashkivska, N.I. (2010). Modeli i metody analizu iierarkhii: Teoriia. Zastosuvannia: Navchalnyi posibnyk. Kyiv: IVTs «Vydavnytstvo «Politekhnika», 371. {In Ukrainian}
  20. Pankratova, N.D., Nedashkovskaya, N.I. (2014). Hybrid Method of Multicriteria Evaluation of Decision Alternatives Cybernetics and Systems Analysis, 50 (5), 701–711. https://doi.org/10.1007/s10559-014-9660-2
  21. Аlvarez, A., Ritchey, T. (2015). Applications of General Morphological Analysis: From Engineering Design to Policy Analysis. Acta Morphologica Generalis 4 (1).
  22. Haiko, H.I., Savchenko, I.O., Matviichuk, I.O. (2019). Development of a morphological model for territorial development of underground city space. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, 3, 92–98. https://doi.org/10.29202/nvngu/2019-3/14
  23. Pankratova, N.D., Haiko, H.I., Savchenko, I.O. (2021). Morphological model for underground crossings of water objects. System Research and Information Technologies, 2021 (4), 53–67. https://doi.org/10.20535/SRIT.2308-8893.2021.4.04
  24. Nedashkovskaya, N. (2022). Comparison Analysis of Prioritization Quality Criteria Using Paired Comparison Method of Prioritization. IEEE 3rd International Conference on System Analysis and Intelligent Computing, Proceedings. https://doi.org/10.1109/SAIC57818.2022.9923027
  25. Pankratova, N.D., Nedashkovskaya, N.I. (2007). Method for processing fuzzy expert information in prediction problems. Part I. Journal of Automation and Information Sciences, 39 (4), 26–36. https://doi.org/10.1615/jautomatinfscien.v39.i4.30

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-23

Як цитувати

Гайко, Г., Назаренко, І., & Савченко, І. (2024). КОМБІНОВАНА МОДЕЛЬ ПІДТРИМКИ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ ЩОДО ПРІОРИТЕ-ТІВ РОЗВИТКУ МЕРЕЖІ АВТОМОБІЛЬНИХ ТУНЕЛІВ КИЄВА. Техніка будівництва, (40), 53–64. https://doi.org/10.32347/tb.2024-40.0305

Номер

Розділ

Галузеве машинобудування