ОПТИМІЗАЦІЯ ДИНАМІЧНИХ РЕЖИМІВ РУХУ БУДІВЕЛЬНИХ МЕХАНІЗМІВ І (ГУСЕНИЧНИХ) МАШИН З УРАХУВАННЯМ ЛІНІЙНОГО ОПОРУ, ПРОПОРЦІЙНОГО ШВИДКОСТІ ПЕРЕМІЩЕННЯ

Автор(и)

  • Андрій Задорожний Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0002-1031-0585
  • Юрій Човнюк Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0002-0608-0203
  • Петро Чередніченко Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0001-7161-661X
  • Ганна Васильєва Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0003-0557-6925
  • Марія Биваліна Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0003-0650-4237

DOI:

https://doi.org/10.32347/tb.2024-41.0408

Ключові слова:

оптимізація, динамічний режим, будівельні механізми, гусеничні машини, опір, пропорційний швидкості руху, узагальнений критерій Аппеля, варіаційне числення, математичне моделювання, перехідні режими, пуск

Анотація

У роботі обґрунтована методика оптимізації динамічних режимів руху будівельних механізмів і гусе-ничних машин з урахуванням лінійного опору, пропорційного швидкості переміщення об’єкту у сере-довищі функціонування. Задля оптимізації режиму руху зазвичай використовуються одиничні крите-рії, котрі відображають ті чи інші властивості будівельних механізмів і гусеничних машин або ком-плексні, що відображають комплекс їх властивостей. Визначений на фізично обґрунтованій основі оптимальний режим руху, який приводить до мінімізації силових навантажень у приводному механіз-мі. Для цього сформульований узагальнений інтегральний динамічний критерій для координати руху у формі критеріальної дії за Аппелем, у якому врахована складова сили опору, пропорційна швидкості руху механізму/машини. Використання методів класичного варіаційного числення дозволяє встано-вити оптимальні значення основних динамічних характеристик руху будівельних механізмів і гусе-ничних машин, закони таких рухів, за яких мінімізуються протягом періоду пуску (гальмування, ре-версування) величина навантаження на приводний механізм машини. Отримані у роботі результати можуть у подальшому бути використані для уточнення й вдосконалення інженерних методів розра-хунку характеристик руху будівельних машин (зокрема, з гусеничною ходою) та механізмів як на стадіях їх проектування/конструювання, так і у режимах реальної експлуатації, у перехідних проце-сах (пуск, гальмування, реверсування та ін.) з метою створення сприятливих (енергоощадних та безаварійних) умов їх функціонування.

Посилання

  1. Loveikin V.S., Loveikin A.V. Syntez optymalnoho za shvydkistiu rezhymu povorotu ekskavatora. Hirnychi, budivelni, dorozhni i melioratyvni mashyny. – K.: KDTUBA, 1996. Vyp. 50. S. 17-21.
  2. Loveikin V.S. Syntez optymalnykh rezhymiv rukhu pryvodnykh mekhanizmiv mashyn. Zb. Nau-kovykh prats NAU. – K.: NAU, 1997. S. 47-51.
  3. Hryhorov O.V., Loveikin V.S. Optymalne keruvannia rukhom mekhanizmiv vantazhopidiomnykh mashyn. Navch. Posibnyk. – K.: IZMN, 1997. 264 s.
  4. Loveikin V.S. Kryterii otsinky rezhymiv rukhu mekhanizmiv i mashyn. Zbirnyk naukovykh prats NAU. – K.: NAU, 1998. S. 8-12.
  5. Loveikin V.S., Nesterov A.P. Syntez optymalnykh rezhymiv rukhu mekhanichnykh system. Do-povidi NAN Ukrainy. 1997. №7. S. 14-21.
  6. Loveikin V.S. Optymizatsiia rezhymiv rukhu mashyn i mekhanizmiv u perekhidnykh protsesakh. Mashynoznavstvo. 1999. №7. S. 24-31.
  7. Loveikin V.S. Syntez optymalnykh rezhymiv rukhu mekhanizmiv i mashyn u perekhidnykh protsesakh. Mashynoznavstvo. 2001. №8 (50). S. 17-20.
  8. Loveikin V.S. Yakist mashyn. – K.: KNUBA, 2001. 102 s.
  9. Loveikyn V.S., Nesterov A.P. Dynamycheskaia optymyzatsyia podъemnыkh mashyn. Monohrafy-ia. – Luhansk: Yzd-vo SNU, 2002. 368 s.
  10. Loveikin V.S., Nesterov A.P. Dynamichna optymizatsiia pidiomnykh mashyn. Navch. Posibnyk. – Kharkiv: KhNADU, 2002. 291 s.
  11. Loveikin V.S., Chovniuk Yu.V. Metody optymizatsii rezhymiv rukhu mashyn i mekhanizmiv. Sb. nauchnikh trudov KhNADU «Avtomobylnыi transport». Sovershenstvovanye mashyn dlia zem-lianыkh y dorozhnыkh rabot. – Kharkov, 2003. Vыp. 11. S. 55-61.
  12. Loveikin V.S. Optymizatsiia dynamichnoho rezhymu rukhu mekhanizmiv i mashyn z urakhu-vanniam oporu, proportsiinoho shvydkosti. Tekhnika budivnytstva. 2002. №13. S. 15-19.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-29

Як цитувати

Задорожний, А., Човнюк, Ю., Чередніченко, П., Васильєва, Г., & Биваліна, М. (2024). ОПТИМІЗАЦІЯ ДИНАМІЧНИХ РЕЖИМІВ РУХУ БУДІВЕЛЬНИХ МЕХАНІЗМІВ І (ГУСЕНИЧНИХ) МАШИН З УРАХУВАННЯМ ЛІНІЙНОГО ОПОРУ, ПРОПОРЦІЙНОГО ШВИДКОСТІ ПЕРЕМІЩЕННЯ. Техніка будівництва, (41), 68–76. https://doi.org/10.32347/tb.2024-41.0408

Номер

Розділ

Галузеве машинобудування